Alla inlägg under maj 2008

Av VR-medlem - 27 maj 2008 15:22

Någon Stockholmare som kan ge tips på bra restaurang i närheten av Valhallavägen?

/Staffan

Av VR-medlem - 27 maj 2008 13:05

Sveriges meste maratonlöpare, KG Nyström, fyllde 70 år häromdagen. Vi var några som uppvaktade honom hemma i Gröndal. Se reportage på www.marathonsm.se/maraton_bilder_KG70.html


/Staffan

Av VR-medlem - 27 maj 2008 09:24

Vilka är det, förutom jag, som ska delta i Stockholm till helgen? Jag har startnummer 1517.

/Staffan


Sju stycken VR-löpare är anmälda till Stockholm Marathon (sök på Vegan Runners i fältet för "Förening").

Av VR-medlem - 16 maj 2008 00:04

Det blir nog tyvärr inget göteborgsvarv för mig. Fick feber i måndags kväll och har sedan dess mått kasst. Magen strular och jag har svårt att få ner någon mat. Jag tror jag åt något dåligt i måndags.


Känns trisst för träningen kändes bra i helgen. 6,15 i snitt på 5 x 2000m i lördags. Men, det är sånt som händer när man är klantig. Jag får försöka bli frisk och börja träna inför bansäsongen. Siktar på att vara som bäst på sm 10000m i augusti men kommer tävla en hel del från mitten av juni.


Dagens mattips:

Ät inte en matlåda som stått i kylen någon vecka för länge.


//Dan-Eric 

Av VR-medlem - 5 maj 2008 16:50

Hejsan,


39min 56s och en 10e plats plev resultatet igår. Känns helt ok. Som omväxling tänkte jag springa taktiskt och gå ut lugnt igår. Det funkade bra. Jag tog placeringar hela loppet och det gör en starkare och det blir roligare. Något jag kunde gjort bättre var dubbelknuten på min högra sko. Den måste ha gått upp när det var lite trångt precis i början. Jag märkte det efter ett varv (av 6) typ. Satan, kommer tappa hur mycket som helst på att stanna, tänkte jag då. Men jag sprang på och på något sätt satt snörningen ändå kvar tillräckligt hårt hela loppet.


Idag blir det bara 30 min crosstrainer, styrka och yoga på gymmet för jag känner av min gamla ljumskskada lite. Blir nog lugnt imorn med men det är bara 12 dagar kvar till gbgvarvet så det får bli hård träning sedan och lugnt i slutet av nästa vecka.


Dagens mattips: Nässelpesto

Mixa solrosfrör (eller pinjenötter om du har råd) blanda nässlor, vitlök och olivolja, mixa mer. Gott till pasta eller vad som helst egentligen. Brännässlor växer nästan överallt och går snabbt att plocka. Under överlevnadsövningen vi hade när jag gjorde lumpen hittade jag brännässlor sista dygnet, det smakade faktiskt underbart stekt i hudsalva i en gammal konservburk.


Glömde visst att skriva att man bör koka nässlorna lite snabbt först, hoppas ingen bränt sig på tungan. 


Ha det fint, //Dan-Eric

Av VR-medlem - 2 maj 2008 10:58

Finns det något bättre än att sätta tänderna i ovanstående veganmums efter en 15 km löptur vid havet i försommarsol?


Svårslaget, tycker Gisela :)

Av VR-medlem - 1 maj 2008 23:30

Det här känns lite konstigt, jag känner mig inte som bloggar typen. Men vi vill väl alla påverka vår omvärld på något sätt. Det är väl därför jag skriver här. Om nu någon kommer läsa detta.


Hur som helst, idag har jag bara kört ett lugnt pass på Skatåsmilen och tittat på skadorna efter tisdagens skogsbrand. Är ganska sliten efter två veckor med hård träning som avslutades med ett kort snabbt intervallpass igår, 4 x 1000m på 2,53 snitt och 2 x 500m på 1,25. Imorn ska jag vila helt och på lördag blir det ett lätt träningspass med lite korta rusher. Det kommer förhoppningsvis göra att benen känns lätta på söndag då jag springer 12 km på terräng sm i Växjö. Det är så jag brukar träna och vila innan ett viktigt lopp. Har varit lite sugen på att även köra 4 km på lördag men har nog bestämt mig för att bara satsa på 12an, tror jag...


Dagens mattips: 'Gudomlig macka'

Rosta sesamfrö och mixa med lite vatten. Smeta på en smörgås tillsammans med lite honung. Mycket delikat.


Har läst någonstans att sesam blandat med honung var populärt hos grekiska gudar och romerska legionärer. Använder man oskalade frön får man i sig mycket järn och kalcium, bra för löpare. Den nyzeelänska löp gurun Arthur Lydiard rekomenderade sina adepter att äta mycket honung pga dess goda näringsinnehåll. En riktig dundermacka med andra ord.


Jag kom på att honung ju faktiskt inte är veganskt. Jag tycker själv att det är helt ok att äta honung. Bin pollinerar växter ger bättre skördar och har en given plats i en ekologisk matproduktion, tror jag. Vill man inte äta honung så kan man ju ta sirap. Fast jag tror att fler insekter får sätta livet till på den industriellt odlade sockerbets åkern, om man har sådana betänkligheter.


Nu är det läggdags, god natt.


//Dan-Eric

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards